IZVJEŠTAJ SA USPONA SA VRANICE

SPOSOBNI SMO DA URADIMO VIŠE OD ONOGA ŠTO MISLIMO DA MOŽEMO
STIGLI SMO !
Upoznati masiv Vranica planine
Vranice je planinski masiv u središnjem dijelu BiH u čijem sastavu su planine Brusnica, Zec, Ivan Planina, Bitovnja i dr. Rudna planina, obiluje bogastvom plemenitih metala. Pitomna sa visokim šumama u nižim zonama. Mnoštvo vode, medju kojim je izvor Vrbasa, vodopadi Kozice i Ždrimački vodopad sa jednim od najpoznatijih gorskih jezera, Prokoško jezero koje se nalazi na 1636 mnv.  Radi se o planinama čiji vrhovi su visoki, zaobljeni i obrasli travom , borovnicama, brusnicama , sa kojih se pružaju pogledi na Ozren Sarajevski, Trebević, Bjelašnicu, Prenj, Čvrsnicu, Vlašić i druge vrhove BiH.
Piše : Dževad Bektašević
U dane 10-12.06.2022 godine kroz vodićke aktivnosti sadržane u planu PD Konjuh Tuzla za 2022 godinu, realizovan je planinarski uspon na masiv Vranice, u kojem je učešće uzelo 11 planinara/ki članova/ca PD Konjuh Tuzla.  Predstavljen je dio označenih planinarskih staza kojim je izvršena posjeta lokaciji   Prokoško jezero  (1636 mmv) sa usponom  na  vrh Treskavica (2023 mmv), te obilazak vodopada Kozice i muzeja Samostana u Fojnici uz posjetu FAP Piramida Sunca Visaoko.
Petak, 10.06.2022, nešto iza 19 sati stižemo na prostor Općine Fojnica, lokaciju Rekreacioni Centar Brusnica (1580 mnv) smješten na juznoj strani istoimene planine koja je sastavnio dio masiva Vranice.  Obijekat planinskog stila sa gostoprimljivim domaćinima odabran je za prenoćište i odmor
Većim djelom puta u dolasku pratila nas je intenzivna kiša sa mjestimičnom maglom. To nas  spriječilo da pri dolasku izvršimo obilazak izletišta Kukoti podno planine Brusnice i lokacije Kozograd, utvrda srednjovijekovnog ljetnikovca Bosanskih kraljeva, sa kojeg se pruža pogled na grad Fojnicu i dolinu istoimene rijeke.
Kišno i maglovito vrijeme nije nas spriječilo da imamo ugodno večernje druženje sa domaćinima u toplini kamina uklopljenim u dobro osmiščljeni ambijentalni prostor restorana RC Brusnica.
Subota, 11.06.2022, osvanula je maglovita i prohlada. To je bio razlog da subotnji planirani uspon na planinske vrhove zamjenimo planom za nedelju. Odlazimo  na lokaciju  Fondacija Arheološki Park Piramida Sunca Visoko. Posjećujemo muzej i prisustvujemo predavanju Dr. Semir Osmanagića, te prolazimo kroz podzeme tunele i obilazimo park koji se nalazi u okviru kompleksa. Susrećemo i razgovaramo sa doajernom BH pozorišta i filma, glumac Josip Pejaković.
Vožnjom vraćamo se do Fojnice,  i posječujemo Franjevački samostan  Duha Svetog u kojem se nalazi muzej sa stalnom muzejskom postavkom eksponata, starih knjiga, umjetnina,arhiva i dr, koji je od 2011 godine uvršten na listu Nacionalnih spomenika BiH.
Nakon obilaska muzenja, vozimo se usponom prema izletištu Vladića vrh i naselju Dragačići, udaljenom 10-ak km od centra. Nastavljamo kretanje pješačenjem šumskim putem prema ulazu u Spomenik prirode Vodopad Kozice. Spuštamo se prema prelazu preko planinske riječice Kozice, dalje ljevom obalom dolazimo do podnožja medjusobno povezana tri vodopada. Prizor neopisivo ljep, vodopad bogat vodom, veličanstven okružen prirodnim ambijentom,bez uočenih ljudskih intervencija.
Visoke i guste šume skrile su ovaj dragulj prirode, koji svaklako treba ponovo posjetiti. U povratku ubrali smo i pokoji vrganj koji se ubraja u delikatese kada se radi o gljivama. Po povratku u RC Brusnica od istih uz dopuštenje gostoprimljivih domačina u kuhinji restorana spravili smo ukusni rižoto sa vrgnjem, i dobro se počastili.
Od dana koji nije imao otimistična očekivanja po izgledu jutra i dostupnim prognozama, uspijeli smo izvući maksimum te isti provesti ugodno i sadržajno.
Nedelja 12.06.2022. cca 07. sati, sa parkinga RC Brusnica, organizovanim kombi prevozom  (dodatno ugovoreni prevoz) vozimo se do lokacije Prokoško jezero  (1636 mnv) na Vranica planini.
Jezero, mirno, dugo 420 m i široko 190 m sa maksimalnom dubinom 13 m, nastalo djelovanjem glečera. Nosi jođ naziv, Gorsko oko Vranice. 1982 godine proglašeno regionalnim parkom prirode postajući zonom stroge zaštite. U 2005 godini  kompletno područje proglašava se spomenikom prirode. U jezeru živi ernemični vodozemac Triton. Iz jezera višak vode otiče formirajući rijeku Jezernicu.
 Obilazak jezera i pripreme cca 09 sati kada započinjemo kretanje pješačenjem ulaskom u označenu planinarsku stazu usponom prema vrhu Treskavica (2023 mnv). Staza vodi desnom obalom jezera, blagim usponom  uz put koji serpentinski vodi prema lokaciji Sarajevska vrata. Usponom ulazimo u zonu oblaka kojim su prekrivene visinske zone iznad 1800 m. Penjući se pojačavao se vijetar i smanjivala se vidljivost. Nešto prije 11 sati uspiješno dolazimo do vrha Treskavica (2023 mnv). Spriječeni jaskim vjetrom da na vrhu napravimo pauzu, povlačimo se u zavjetrinu kleke podno vrha. Nakon kratke pauze, koju je okarakterisala osječaj hladnoće, te nimalo optimistična mogučnost za eventualno podizanje oblaka. Donešena je odluka o obustavljanju daljeg planiranog kretanja prema prevoju Dernečište  (1845 mnv), Zec planini vrh Smiljeva Kosa (1871 mnv) i vrhovima Brusnica planine Vran Kamen (1902 mnv) i Matorac (1937 mnv).
Mjenjamo pravac kretanja, spuštamo se  istočom stranom vrha Treskavica do makadamskog puta, nastavljamo putem prema Sarajevskim vratima. Izlaskom iz zone oblaka prolazimo popred manjih jezera nastalih u udolinama uslijed topljenja zaostalog snjega. Spuštamo se do Prokoškog jezera gdje smo upriličili dužu pauzu za ručak i razgledanje smog jezera.
Dužina predjene planinarske staze je cca 9 km, uz visinsku razliku uspona cca 700 mnv,
Ugovorenim prevozom vozimo se do RC Brusnica, sa usputnim obilaskom izletišta Kukoti.
Nakon večere i odjave, vožnjom nastavljamo prema Tuzli gdje bezbijedno pristižemo nešto prije 22. sata.
Još jedan ukradeni vikend iz perspektive loših vremenskih uvjeta, bio je jako sadržajan i upotpunosti iskorišten. Obilazak i posjeta lokacijama koje zavrijedjuju pažnju, medjusobno uvažavanje i odsjećaj pripadnosti timu uz pozitivnu emitovanu pozitivnu energiju i ispunjena očekivanja učesnika, karakterne vrijednosti su ovog uspiješnog provedenog vikenda.